|
|
KUALA LUMPUR 11 Nov. - Institusi pengajian tinggi (IPT) disaran mewajibkan para pelajarnya menyertai aktiviti sukarela dalam usaha memupuk ciri-ciri kepimpinan, bekerjasama dengan masyarakat, berfikiran sivik dan cenderung membantu golongan kurang bernasib baik.
Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berkata, penglibatan dalam aktiviti sukarela akan membolehkan pelajar bekerja berpasukan selain mempunyai perasaan kekitaan.
Bagaimanapun jelasnya, pelajar digalak memilih bidang sukarela yang diminati supaya perkara yang dilakukan dapat memberi kesan dan memanfaatkan kelompok masyarakat yang menerima bantuan.
"Saya gembira dengan penglibatan pelajar Institut Seni Lukis Malaysia (MIA) yang terlibat dalam projek kemasyarakatan seperti mengajar anak-anak yatim dengan kemahiran serta ilmu kreativiti di samping mengadakan konsert amal untuk dana mangsa gempa bumi," ujarnya.
Rosmah berkata demikian ketika berucap merasmikan Pameran Seni Lukis Antarabangsa MIA bagi mengumpul dana RM1 juta untuk membantu pelajar miskin yang berbakat dan memerlukan bantuan.
Turut hadir pada majlis itu ialah Presiden Persekutuan Persatuan Cina Malaysia (Hua Zong), Tan Sri Pheng Yin Huah dan Timbalan Presiden Dewan Perdagangan dan Industri Cina Kuala Lumpur dan Selangor (ACCCIM), Ter Leong Yap.
Pameran lukisan yang dibuka kepada orang ramai mulai hari ini sehingga 14 November ini mempamerkan 157 lukisan karya pelukis tempatan dan luar negara termasuk Singapura, Taiwan, China dan Myanmar.
Rosmah berkata, pendidikan seni lukis juga membantu mengembangkan daya inovasi dan idea kreatif selain memahami bahasa, geografi dan sains.
Tambahnya, sesetengah ahli falsafah, saintis dan penulis terkenal di dunia adalah pelukis.
Sebagai contoh ujarnya, Leo-Nardo Davinci, Michel Angelo, Albert Einstein dan Picasso selain menjadi pelukis mereka juga adalah tukang ukir, saintis, ahli falsafah, arkitek dan penyair.
Katanya, golongan tersebut tidak hanya menumpukan bidang tertentu malahan daya kreativiti mereka turut dimanfaatkan dalam bidang lain.
No comments:
Post a Comment