Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, sehubungan itu, golongan profesional seperti tenaga pengajar di universiti dan kolej turut memerlukan anjakan paradigma dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Menurutnya, kaedah baru itu diperlukan memandangkan cabaran yang dihadapi sektor pendidikan tinggi ketika ini juga semakin berubah.
"Pelajar generasi hari ini terdedah kepada rujukan yang berbeza, seterusnya turut mempengaruhi kemahiran komunikasi mereka dan penggunaan maklumat.
"Justeru, kaedah pengajaran yang digunakan juga haruslah fleksibel dan kreatif untuk memenuhi keperluan mereka," katanya sempena Persidangan Pengajaran dan Pembelajaran, di sini hari ini.
Teks ucapan beliau dibacakan oleh Timbalan Ketua Pengarah Bahagian Swasta, Kementerian Pengajian Tinggi, Datin Prof. Ir. Dr. Siti Hamisah Tapsir.
Turut hadir, Pengetua Kolej Tunku Abdul Rahman, Dr. Tan Chik Heok.
Persidangan bertemakan Trend Baru Pembelajaran dan Pengajaran Dalam Pendidikan Tinggi anjuran kolej itu merupakan yang kedua selepas persidangan pertama pada 2008.
Khalid berkata, mereka perlu membezakan dan berfikir kembali tentang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang mana kedua-duanya berada di dalam dan luar sistem pendidikan.
"Ia dapat meningkatkan perhatian di kalangan penyelidik, pembuat dasar dan orang yang mempraktikkannya," katanya.
Persidangan itu turut dihadiri pensyarah beberapa universiti dari United Kingdom seperti Ediburgh Napier University, Liverpool John Moores University, Queens University of Belfast, Teesside University dan Sheffield Hallam University.
Antara tokoh akademik berkongsi pandangan pada persidangan itu ialah Prof. Philip Jones yang merupakan Naib Canselor Sheffield Hallam dan Prof. Graham Henderson dari Teesside University.
No comments:
Post a Comment