Selamat Datang ke Blog rasmi Persatuan Pegawai Tadbir Dan Ikhtisas USIM atau PRAGMATIS

Selamat Datang ke Blog rasmi Persatuan Pegawai Tadbir Dan Ikhtisas USIM atau PRAGMATIS
MOTTO : "PRAGMATIS Meneraju & Memimpin Kecemerlangan"

QUOTES

"Sebagai satu pasukan kita harus memiliki sikap percaya mempercayai, yakin menyakini dan faham memahami di antara satu sama lain." Y.Bhg Profesor Emeritus Tan Sri Dato’ Dr. Haji Abdul Shukor bin Haji Husin

Wednesday, December 5, 2012

BERITA PRAGMATIS NOVEMBER 2012

Salam 1Malaysia,

1. Menjelang hujung tahun 2012 dan ketibaan tahun 2013 ini PRAGMATIS sedang merancang untuk menganjurkan Majlis Makan Malam Perdana Pegawai Tadbir dan Ikhtisas USIM Kali Pertama yang akan dilaksanakan pada penghujung Disember 2012 atau selewatnya Januari 2013. 

Program ini dijangka akan diadakan di Restauran Berputar Seri Angkasa (KL Tower) yang menjanjikan panorama terbaik bandar KL. Program ini bakal diterajui saudara Marwan Tahir untuk itu sesiapa yang mempunyai cadangan dan berhasrat membantu menjayayakan program ini boleh menghubungi beliau nanti.



2. PRAGMATIS juga telah mendapat mandat dari Pengurusan Tertinggi USIM untuk melakukan semakan, kajian dan mengemukakan cadangan semula pelaksanaan Waktu Kerja Anjal di USIM

Untuk makluman perkara ini dibangkitkan Presiden PRAGMATIS sewaktu mesyuarat bersama jabatan (MBJ) hasil respon dan permintaan ahli bertujuan menjaga kebajikan semula. 

Kajian dan semakan semula ini diterajui Saudara Mazilan Rambli yang dijangka akan dikemukakan selewatnya pada awal tahun hadapan kepada Pengurusan Tertinggi USIM. Kepada sesiapa yang mempunyai cadangan dan berhasrat membantu menjayayakan usaha ini boleh menghubungi beliau nanti.



3. Sewaktu mesyuarat bersama jabatan (MBJ) lalu juga beberapa cadangan PRAGMATIS telah diterima oleh pengurusan tertinggi seperti berikut:
  • Isu elaun telefon bimbit - hasil : semakan semula kemampuan memenuhi tuntutan ini oleh Bendahari USIM)
  • isu design, imej korporat dalam tempahan blazer USIM hasil : dipersetujui perbincangan PRAGMATIS dengan oleh jabatan Pendaftar
  • Isu pembiayaan business-card - hasil USIM bersetuju dan mengeluarkan pekeliling membiayai business card
Untuk itu semua ahli diminta agar dapat menyalurkan cadangan kepada PRAGMATIS berkaitan isu pentadbiran, kebajikan dan berkaitan kepentingan USIM agar dapat disuarakan dan disampai kepada Pihak Pengurusan secara terus menerusi mesyuarat bersama jabatan (MBJ). Untuk itu sahabat sekalian boleh mengirimkan e-mel kepada En. Salehudin Sukor atau En. Syafful Annuar Sarani cadangan/pandangan atau isu yang ingin dikemukakan.

4. Untuk pengetahuan semua PRAGMATIS kini merupakan "penggerak utama" MASTI dengan mendapat penghormatan dilantik sebagai Sekretariat Tetap Majlis Persatuan Pegawai Tadbir dan Ikhtisas (MASTI) dan Presiden MASTI telah dilantik sebagai Setiausaha MASTI.

PRAGMATIS menerusi MASTI kini "meneraju" gerakan memperkasa dan memartabatkan skim perkhidmatan pegawai tadbir dan ikhtisas di seluruh Universiti melalui pelbagai Platform dan yang terkini menerusi penglibatan dalam memberikan input mewujudkan Sistem Saraan Univesiti (SSU).

Untuk itu PRAGMATIS kini memiliki hubungan erat dengan pihak seperti Majlis Pendaftar IPTA, CUEPACS, KPT dan semua Persatuan Pegawai di IPTA/S. Asas isu yang di perjuangkan MASTI adalah KEBAJIKAN PEGAWAI Universiti seperti berikut :
  • Sistem perkhidmatan yang memberikan ruang kenaikan pangkat tanpa sekatan dan halangan yang mana kenaikan pangkat sekarang bergantung kepada kekosongan jawatan yang hanya berlaku jika penyandang BERHENTI, MENINGGAL DUNIA atau hanya bila MENDAPAT WARAN BARU DARI JPA. - Senario sekarang RAMAI PEGAWAI yang memiliki prestasi baik tidak dapat naik pangkat atas alasan tiada position atau kekosongan hingga ada yang kekal statik dengan jawatan 41 atau 44 bertahun lamanya hingga ada kes hingga mencapai 15 tahun.
  • Sistem perkhidmatan yang menggabungkan (hybrid) ciri Performance Base dan Time Base dalam kenaikan pangkat yang akhirnya dapat menjamin MENJAGA KEBAJIKAN dan MASA DEPAN pegawai di universiti menerusi laluan karier yang DIJAMIN.
  • Mengguna pakai model KUBAH dalam memposisikan perjawatan berbanding sistem PIRAMID sekarang ini.
  • Sistem perkhidmatan yang memberikan ganjaran/gaji yang setara dengan HDI-Human Development Index MALAYSIA agar dapat menampung kos seharian.
Untuk itu kami memohon sokongan semua bukan sahaja sahabat PRAGMATIS di USIM malah sahabat dan rakan pegawai di seluruh IPTA dalam usaha ini. Isu dan soal KEBAJIKAN kakitangan di Universiti telah lama TERPERAP dan TERPENDAM kini sudah tiba masanya kita bergandingan bersama memperbaiki sistem sedia ada dan membantu kerajaan dalam menunaikan janji kepada rakyat. Moga dengan doa dan ingatan semua perkara ini akan berjaya dilaksanakan.

Untuk itu kepada rakan dan sahabat bukan sahaja sahabat PRAGMATIS di USIM malah sahabat dan rakan pegawai di seluruh IPTA boleh mengemukan cadangan, pendapat dan sokongan menerusi emel ini : pragmatis.usim@gmail.com

5. Kami amat mengalu-alukan sebarang cadangan dari sahabat semua untuk kita sama-sama merancang Program PRAGMATIS 2013. Untuk itu diharapkan rakan dan sahabat ahli PRAGMATIS semua dapat menghantarkan cadangan menerusi e-mel kepada En. Salehudin Sukor atau En. Syafful Annuar Sarani untuk disenarai dan diperbincangkan.

KITA TELAH MERANCANG
NAMUN SESUNGGUHNYA ALLAH LAH YANG MAHA MERANCANG 
DAN PERANCANG ALLAH JUALAH YANG SEBAIK-BAIKNYA

No comments:

Post a Comment

BELAIAN JIWA

Kunci Orang Beriman.

Surah al-Anfal, ayat 2-4 yang bermaksud:

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifat-Nya) gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada tuhan mereka jualah mereka berserah. Orang-orang yang mendirikan sembahyang dan mendermakan sebahagian dari apa yang kami kurniakan kepada mereka. Merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan mendapat pangkat yang tinggi di sisi tuhan mereka dan keampunan serta limpah kurnia yang mulia (di syurga).”

.
Berdasarkan ayat di atas, terdapat lima (5) kunci penentu yang menjelaskan bahawa seseorang itu dianggap benar-benar beriman kepada Allah s.w.t, iaitu :

1) Apabila disebut nama Allah akan merasa gementar hati mereka.

2) Apabila dibaca ayat-ayat Allah, semakin bertambah iman mereka.

3) Sentiasa berserah diri kepada Allah s.w.t pada setiap waktu.

4) Sentiasa menjaga solatnya dan taat kepada semua perintah Allah s.w.t.

5) Apabila dikurniakan rezeki oleh Allah, maka dibelanjakan ke jalan yang diredai Allah s.w.t.


Popular Posts

PROGRAM DILAKSANAKAN 2011/2012


PROGRAM KEBANGSAAN / ANTARABANGSA
1. Lawatan Intelek Ke Prince Of Songkla, Thailand : 16-19 Julai 2011
2. Program Sumbangsaran Intelektual Kebangsaan IPTA "Trasformasi Kecemerlangan Skim Pentadbiran IPTA" di USIM, Nilai : 23 Mac 2012

PROGRAM SEMARAK KEKITAAN PRAGMATIS
1. Majlis Hi-Tea PRAGMATIS Bersama Pendaftar, Alson Hotel, Nilai : 6 Julai 2011