Selamat Datang ke Blog rasmi Persatuan Pegawai Tadbir Dan Ikhtisas USIM atau PRAGMATIS

Selamat Datang ke Blog rasmi Persatuan Pegawai Tadbir Dan Ikhtisas USIM atau PRAGMATIS
MOTTO : "PRAGMATIS Meneraju & Memimpin Kecemerlangan"

QUOTES

"Sebagai satu pasukan kita harus memiliki sikap percaya mempercayai, yakin menyakini dan faham memahami di antara satu sama lain." Y.Bhg Profesor Emeritus Tan Sri Dato’ Dr. Haji Abdul Shukor bin Haji Husin

Saturday, July 31, 2010

Pelajar IPTA bayar 10 peratus yuran pengajian

ARKIB : 05/07/2010

Pelajar IPTA bayar 10 peratus yuran pengajian

KUANTAN 4 Julai - Setiap pelajar yang melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) hanya membayar sebanyak 10 peratus daripada yuran pengajian keseluruhan, kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Beliau menjelaskan, sebanyak 90 peratus lagi yuran pengajian pelajar di IPTA ditanggung kerajaan.

Menurutnya, kerajaan menyediakan peruntukan sehingga berbilion ringgit untuk menyalurkan subsidi bagi memastikan golongan muda mendapat pendidikan tinggi.

"Sebagai contoh, bagi pengajian perubatan selama lima tahun di IPTA, kos sebenar adalah sebanyak RM200,000 iaitu yuran yang dibayar pelajar hanya RM19,000 kerana selebihnya iaitu RM181,000 adalah subsidi kerajaan.

"Bagi pengajian kejuruteraan pula, kos pengajian bagi empat tahun adalah sebanyak RM105,404 dan kerajaan terpaksa membayar subsidi sebanyak RM94,644 bagi membolehkan pelajar membayar sebanyak RM10,760.

"Oleh itu, sekiranya kerajaan tidak memberi subsidi dan menyediakan pelbagai kemudahan pastinya negara tidak mempunyai tenaga kerja pakar seperti jurutera dan doktor," katanya.

Beliau berucap merasmikan minggu induksi siswa Universiti Malaysia Pahang (UMP) 2010 di Gambang, dekat sini hari ini.

Hadir sama, Naib Canselor UMP, Profesor Datuk Dr. Daing Nasir Ibrahim dan Dekan Jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni, Profesor Dr. Yuserrie Zainuddin.

Menurut Mohamed Khaled, bagi Pengajian Sastera Ikhtisas, kos keseluruhan pengajian selama tiga tahun adalah sebanyak RM27,813 apabila pelajar hanya membayar RM7,638 sementara baki kos sebanyak RM20,175 ditanggung kerajaan.

Dalam pada itu, tambahnya, tahun lalu, kerajaan mengeluarkan subsidi sebanyak RM8.5 bilion membabitkan 20 IPTA di seluruh negara.

"Kerajaan juga menyediakan pelbagai biasiswa dan pinjaman pelajaran yang disediakan melalui Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi membolehkan pelajar membayar yuran pengajian yang dikenakan," katanya.

No comments:

Post a Comment

BELAIAN JIWA

Kunci Orang Beriman.

Surah al-Anfal, ayat 2-4 yang bermaksud:

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifat-Nya) gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman, dan kepada tuhan mereka jualah mereka berserah. Orang-orang yang mendirikan sembahyang dan mendermakan sebahagian dari apa yang kami kurniakan kepada mereka. Merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan mendapat pangkat yang tinggi di sisi tuhan mereka dan keampunan serta limpah kurnia yang mulia (di syurga).”

.
Berdasarkan ayat di atas, terdapat lima (5) kunci penentu yang menjelaskan bahawa seseorang itu dianggap benar-benar beriman kepada Allah s.w.t, iaitu :

1) Apabila disebut nama Allah akan merasa gementar hati mereka.

2) Apabila dibaca ayat-ayat Allah, semakin bertambah iman mereka.

3) Sentiasa berserah diri kepada Allah s.w.t pada setiap waktu.

4) Sentiasa menjaga solatnya dan taat kepada semua perintah Allah s.w.t.

5) Apabila dikurniakan rezeki oleh Allah, maka dibelanjakan ke jalan yang diredai Allah s.w.t.


Popular Posts

PROGRAM DILAKSANAKAN 2011/2012


PROGRAM KEBANGSAAN / ANTARABANGSA
1. Lawatan Intelek Ke Prince Of Songkla, Thailand : 16-19 Julai 2011
2. Program Sumbangsaran Intelektual Kebangsaan IPTA "Trasformasi Kecemerlangan Skim Pentadbiran IPTA" di USIM, Nilai : 23 Mac 2012

PROGRAM SEMARAK KEKITAAN PRAGMATIS
1. Majlis Hi-Tea PRAGMATIS Bersama Pendaftar, Alson Hotel, Nilai : 6 Julai 2011